خواص و مزایای لوله پلیکا

ساخت وبلاگ

لوله پلیکا که نام دیگر آن لوله pvc دارای خواص و جزئیات زیر می باشد.

ü مقاوم در مقابل خوردگی

لوله های پلیکا در برابر عوامل خوردگی فلزات همچون واکنش های شیمیایی و اسید ها و بازها و نمکها ازخود مقاومت نشان می دهند که این ویژگی منحصر به فرد هم در سطوح داخلی و هم خارجی آن مشاهده می شود.

ü مقاوم در برابر مواد شیمیایی

لوله های پلیکا مقاومت بی نظیری در مقابل بسیاری از مواد نفتی، غیر آروماتیک، الکل ها، روغن ها، اسیدهای غیرآلی رایج همچون اسید سولفوریک، اسید کلریدریک و بازها و نمک ها دارد که این لوله ها را برای مصارف در شرایط محیطی بحرانی و حتی انتقال مواد شیمیایی مخرب مناسب می سازد.

ü انعطاف و مقاومت در برابر تنش های ناگهانی

مقاومت لوله های پلیکا در برابر شکست یکی از مزایای مهم آنها در کاربری های فنی است چرا که این لوله ها قادرند تحت فشار بدون شکست تغییر شکل داده و این امکان را به مهندسین می دهد که در گستره بیشتری از آنها بهره بگیرند حتی در شرایطی که حرکت یا لرزش خاک وجود دارد از آنجا که ضخامت لوله های فاضلابی براساس مقدار مدول الاستیسیته رزین مورد مصرف در ساخت لوله UPVC تعیین می گردد بالا بودن این مدول باعث کاهش ضخامت لوله و افزایش سطح مقطع و افزایش حجم عبوری جریان می شود.

ü استحکام کششی در مدت زمان طولانی

لوله های upvc استحکام بالایی که در مقابل کشش از خود نشان می دهند و این خاصیت به علت فرمولاسیون آن است.

ü وزن سبک و استحکام بالا

حداقل استحکام مورد نیاز MRS لوله پلیکا معمولا دو برابر بیشتر از سایر لوله های پلیمری است. این استحکام باعث کم شدن ضخامت و افزایش ایمنی در هنگام حمل و نقل و نصب می گردد، برای روشن تر شدن موضوع به ذکر مثالی اکتفا می کنیم: یک فرد دو لوله پلیکا 6 متری با قطر 110 میلی متر را می تواند براحتی جابجا کند در حالی که او تنها قادر است کمتر از 5/1 متر لوله 110 میلی متری آهنی را با همان توان حمل کند.

ü مقاومت در برابر ساییدگی و اجسام تیز و برنده

در مواردی که انتقال مواد نیمه جامد مد نظر ماست این لوله های pvc هستند که کارایی بالایی از خود نشان می دهند چرا که در لوله های سنتی سابق سفالی، فلزی، سیمانی مسائلی همچون اصطکاک داخلی و سایش مانعی بر سر جریان مناسب مواد دوغابی( نیمه جامد) ازداخل لوله ها می شد ولی در لوله های پلیکا این موارد مرتفع گردیده است.

ü آب بندی مناسب پس از نصب و بهره برداری

لوله های پی وی سی به علت دارا بودن سیستم اورینگ و تورفتگی کافی در هنگام نصب، سبب آب بندی بالا نسبت به لوله های مشابه و سنتی شده است.

ü مقدار زبری پایین

به علت صاف و صیقلی بودن داخل لوله pvc سبب کاهش تجمع باکتری ها و عوامل بیماری زا و همچنین مانع ته نشینی لجن در سیستم و شبکه فاضلاب گشته و هزینه های تعمیر و نگهداری شبکه را به نحو چشمگیری کاهش می دهد و این لوله ها با مسائلی مثل افت فشار جریان و مشکلات بهداشتی برای آبهای آشامیدنی مواجه نمی شوند.

ü کیفیت آب آشامیدنی

فرمول بندی مناسب این لوله ها طبق استانداردهای NSF 61-62 و عدم حضور عناصر سمی جیوه، کروم، باریم و... لوله های پلیکا را برای شبکه های انتقال آب آشامیدنی مناسب می سازد.

ü مقاوم در برابر آتش

به سبب دمای بالای آتش گیری در حدود 454 درجه سانتی گراد و با ذکر این نکته که در صورت آتش سوزی نیز به علت انتشار گاز هیدروژن کلراید HCl که جرم ملکولی سنگین تری نسبت به اکسیژن دارد و همین محصول جانبی واکنش سوختن، سبب خاموش شدگی آتش پلیکا می شود

لوله پلیکا :

این لوله ها از جنس ترمو پلاستیک بوده و برای فشارهای مختلف ساخته می شوند .

از این لوله ها بیشتر در شبکه های فاضلاب استفاده می شود .

برخی از مزایای این لوله ها :

مقاومت در برابر خوردگی ، مقاومت شیمیایی بالا ، مدول الاستیسیته بالا و انعطاف پذیری ، استحکام کششی بلند مدت ، وزن سبک ، اتصالات آب بند ، مقاومت در برابر سایش و خراش ، مقدار زبری پایین ، مقاومت در برابر شعله ، قیمت مناسب.

معایب :

لوله پلیکا خشک در برابر سرما بسیار حساس و شکننده اند .

لوله پلیکا در برابر حرارت زیاد فرم و استحکام خود را از دست می دهند .

به علت قدرت مقاومت کم جداره ، برای گرفتگی مجرای لوله باید از فنر لوله باز کنی استفاده شود .

لوله پلیکا - لوله بتنی - لوله پنج لایه - لوله کاروگیت -لوله پلی اتیلن

وبلاگ روزانه...
ما را در سایت وبلاگ روزانه دنبال می کنید

برچسب : لوله پلیکا,لوله بتنی, لوله پنج لایه,لوله کاروگیت,لوله پلی اتیلن, نویسنده : وب خاص webkhas بازدید : 586 تاريخ : سه شنبه 13 خرداد 1393 ساعت: 11:02